Daar krijg je racistische kindjes van

In een vorig blogpost had ik vermeld dat seksisme net zoals racisme een complex, diepgeworteld en veelzijdig systeem is op politiek, economisch en sociaal niveau. Veel mensen denken dat de definitie van racisme in het woordenboek staat. Maar het is niet in één zin uit te leggen. Voor sommige mensen is het een pijnlijk bewustwordingsproces en door hun privileges kunnen zij ervoor kiezen om zich er niet mee bezig te houden. Veel mensen kunnen dit echter niet. Een zorgwekkend probleem van racisme in het onderwijs, is dat kinderen met een migrantenachtergrond vaker naar een lager schoolniveau worden gestuurd. In deze post bespreek ik (onbewust) racisme in het onderwijs. Waarom het onderwijs? Omdat racisme geïnstitutionaliseerd is in de samenleving en ik wil laten zien dat onze kinderen er nog steeds aan blootgesteld worden. In deze post zal je o.a. foto’s zien uit mijn schoolboeken. Waarschijnlijk zal deze blogpost meerdere keren aangevuld worden omdat ik nog op school zit.

Basisonderwijs

Wanneer begint dat, racisme bij kinderen onderling? Wanneer kinderen op een leeftijd komen dat ze beginnen te pesten, kunnen ze ook racistische opmerkingen gaan maken. Zo moest ik bijvoorbeeld rond mijn 5e levensjaar van een leeftijdsgenootje terug naar Afrika, mijn eigen land. Ik vond dat zo vreemd dat het me altijd is bijgebleven. Of de namen die kinderen je gaven op grond van je huidskleur zoals pisvlek of poepvlek. Natuurlijk is het absurd om deze kinderen het kwalijk te nemen. Ze moeten het toch ergens vandaan hebben?

Racisme in het basisonderwijs is lastig te bespreken. Kinderen hebben het vaak niet eens door en soms wordt het per toeval opgemerkt. Je zal het nu niet meer zo veel terug vinden als in de jaren 60. We zingen nu geen “Tien kleine negertjes” meer en Sjors en blackface-Sjimmie is nu gelukkig ook aangepast. Maar het gebeurt wel degelijk in het onderwijs. Mensen kijken raar op als ze horen dat je half Surinaams bent. “Huh? Surinaams? Daar komen toch alleen meer n*gers vandaan??” Maar uiteindelijk zouden ze het wel kunnen zien door de neus. Kan jij je voorstellen dat een kleuter dagenlang voor de spiegel staat om te kijken wat er mis mee is? Opmerkingen die door een kleuterjuf gemaakt wordt, dat je een platte neus hebt doordat je een deur in je gezicht hebt gekregen. Of dat je het spelletje speelt “ik verklaar de oorlog aan…. Japan!” en dat kinderen dan spleetogen naar je gebaren. Op een gegeven moment kom je erachter dat je “andere” huidskleur je ook daadwerkelijk anders maakt. Dat kinderen geen kleur zien is echt een onzin en onwetend argument.

Lees het artikel over dit plaatje hier.

De mensen die de documentaire Zwart als Roet hebben gezien en Sunny Bergman volgen waren waarschijnlijk al op de hoogte van het volgende onderzoek. Onderzoekster Linda Keuvelaar-van den Bergh heeft het verband tussen de negatieve associaties van “allochtonen” bij leerkrachten en de CITO-uitslag onderzocht. De docenten die slecht scoorden op de IAT-test, daar scoorden de allochtone leerlingen beduidend lager voor hun CITO toets. Dit resulteert in een advies wat een schoolniveau lager is. Linda Keuvelaar-van den Bergh: “We weten niet precies wat het effect veroorzaakt; is het een selffulfilling prophecy? Voelt de leerling de lage verwachtingen van de docent aan en is hij of zij daardoor minder gemotiveerd? Of besteedt de docent minder aandacht aan de leerling, want ‘die kan het toch niet’. We weten uit ander onderzoek dat de leerkracht zijn onbewuste vooroordelen vooral middels non-verbale communicatie uit.“

Uit het Harvard onderzoek (IAT) is uitgekomen dat 1/3 een sterke voorkeur had voor een witte huidskleur. Ga eens na: dus als dit ook geldt voor de gemiddelde docent, dan zou je kunnen zeggen dat één derde van de allochtone leerlingen een advies krijgen van een heel schoolniveau lager. Doe de test op onderhuids.nl Uit onderzoek is al gebleken dat “allochtone” kinderen vaker een lager schoolniveau geadviseerd krijgen, waardoor ze via een omweg het hoger onderwijs in moeten komen.

Dit plaatje komt uit 2014, maar de vragen worden blijkbaar op meerdere scholen gebruikt: https://twitter.com/rachelfranse/status/394077361039085568 (2013) https://twitter.com/IngeSchreur/status/388549871814184960 (2013) https://twitter.com/pascalboogaert/status/46944065534701568 (2011) https://twitter.com/dylandegraaf1/status/211042064710901760 (2012)

Neem eens een kijkje onder de hashtag #WeNeedDiverseBooks. Dat gaat over mensen die meer boeken willen met gevarieerde hoofdpersonen. Doordat de hoofdpersonen vaak stereotypen zijn, geef je de kinderen geen goede afspiegeling van de werkelijkheid en maatschappij. Zo zijn de dappere hoofdpersonen vaak witte jongens namelijk. Heteroseksuele, witte, mannelijke hoofdpersonen zijn de norm, terwijl slechts 8% van de wereldbevolking wit is. Zo geef je een hoop meisjes en kinderen van kleur geen identificatiefiguur waardoor ze onbewust de boodschap krijgen nooit een held te kunnen zijn.

Misschien denk jij dat dit onzin is. Maar al deze “kleine” dingetjes zorgen er wel voor dat onze kinderen langzamerhand geïndoctrineerd worden. Ik raad hierbij de doll-test aan, waar goed weergegeven wordt hoe wit de norm is. (En hoe kinderen onbewust de meest racistische opmerkingen maken) Dit is echt een must watch!

Voortgezet onderwijs

Een spannende tijd voor veel ouders en kinderen. Een tijd waar je kind zijn eigen identiteit gaat ontwikkelen en zich losmaakt van zijn ouders. Een tijd waar kinderen ongelooflijk beïnvloedbaar zijn. Ze zijn continu bezig (net zoals basisschool kinderen) met wat goed en kwaad is. Docenten hebben dus een ongelooflijk belangrijke voorbeeldfunctie. Mijn biologiedocent maakte een Marokkanengrap in de klas tijdens mijn havo examenjaar. Het ging als volgt: “Op een toets werd het volgende gevraagd: Wat tref je het meest aan in een cel? Antwoordde hij met “Marokkanen”! HAHAHA” Lachte hij. Gevolgd met: “Oh nu moet ik wel opletten dat er geen Marokkanen in de klas zitten”

mocrotboek_gr
VMBO lesmateriaal: Zijn alle Marokkaanse jongens crimineel?

The highest form of ignorance is when you reject something you don’t know anything about

Ook geschiedvervalsing is een kwalijke en schadelijke zaak. Uit onderzoek (bron) is gebleken dat van de 203 schoolboeken, slavernij wordt genoemd. Waarvan maar 49 boeken de trans-Atlantische slavenhandel wordt behandeld. Waar dáárvan maar 10 schoolboeken een stuk hebben staan over het verzet op de plantages. Ten gevolge van de geschiedvervalsing hoor je vaak de onwetende reactie: “Man dit is al 400 jaar(??) geleden gebeurd! Geen oude koeien uit de sloot halen!” Helaas laat dit precies het resultaat zien van geschiedvervalsing, en hoe 500 jaar van onderdrukking en dehumanisatie vergeten wordt.

Middelbaar beroepsonderwijs

Nadat ik 1 jaar een HBO opleiding had gevolgd ben ik een MBO opleiding gaan doen. En het onderwijs degradeerde niet alleen qua schoolniveau. Just for the record: Ik doe een sociale opleiding. Eerst MBO-4 jeugdzorg gedaan maar doordat er geen werk in de jeugdzorg te vinden is ben ik Medewerker Maatschappelijke Zorg gaan studeren. Bij het volgen van een MBO opleiding moet je verplicht van de staat het vak Loopbaan en Burgerschap krijgen (soort maatschappijleer). En natuurlijk kreeg ik dit vak van iemand die de meest belachelijke uitspraken deed. Eén van de voorbeelden:

“Laten we het over vooroordelen hebben aangezien je een domme Belgengrap maakt. “Belgen zijn nou eenmaal dommer”. Eens of oneens? Ja, oneens natuurlijk. Hoewel, in Antwerpen is wel 44% allochtoon….”

Een donkere Surinaams-Hindoestaanse docente:
“Toen ik voor het eerst kennismaakte met deze klas was het eerste wat ik dacht: “Wat doet deze CHINEES nou in Godsnaam hier?” […] Ik had een negerjongen in de klas- ja ik zeg NEGER jongen, want het is nou eenmaal een neger.”

“Instaptoets” die ik kreeg om te kijken hoe veel je al wist van de te behandelen stof. ISBN: 9789085241485

Of hoe ze over “allochtonen” praten in het algemeen. Docenten praten over allochtonen alsof ze allemaal buitenlands zijn, getint en oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. En dan de slecht getimede vraag: “Waar kom jij vandaan?” of “Hoe doen ze dat bij jou thuis?” terwijl we het hebben over hoe anders en minder ontwikkeld allochtonen zijn. Ik ben trouwens een Nederlandse vrouw met Nederlandse ouders. Ik ben alleen niet wit-geboren. Dé Nederlander is allang niet meer roomblank en heeft blond haar en blauwe ogen.

Hij is méér dan zijn lichamelijke beperking: hij heeft namelijk white & male privilege! Uit het boek Cliënt en Omgeving ISBN: 9789085241485.

Momenteel doe ik een 20+ opleiding. Tijdens het vak ontwikkelingspsychologie hadden wij het over onze kleutertijd. Mijn ±30 jarige Chinese klasgenoot:
“Ik weet echt helemaal niks meer van mijn kleutertijd. Wij zongen nooit liedjes.”
“Ken je geen Chinese kinderliedjes dan?”
“Nee.”
Vervolgens begon de hele klas schaamteloos uit het niets Hanky Panky Shanghai te zingen. Ze gebaarden nog net geen spleetogen naar mijn klasgenoot. Je kon aan zijn gezicht zien dat hij het echt niet leuk vond. Een klasgenoot vroeg aan hem: “Is dat echt Chinees?” waarna hij snauwde: “Nee natuurlijk is dat geen Chinees”.

Eén van de generaliserende stukjes over allochtonen, uit het boek Communicatie en Organisatie blz. 137 ISBN 9789085241508

Tijdens de aanmelding van een opleiding moet je bepaalde gegevens invullen, waaronder je afkomst. Ik vul meestal maar wat in bij deze formulieren. De ene keer Nederlands, Indonesisch of Surinaams. Wat ik niet wist is dat instellingen moeilijk kunnen doen als je weigert je afkomst te vermelden. Bij kinderdagverblijven moet je bijvoorbeeld je hoogst behaalde opleiding invullen. Waarom? Scholen en kinderdagverblijven ontvangen een subsidie. Zij denken dat niet-westerse allochtonen of kinderen van laagopgeleide ouders meer aandacht nodig hebben dan autochtonen en kinderen van hoogopgeleide ouders. Er wordt gedacht dat zij meer uitleg nodig hebben terwijl kinderen van Antilliaanse/mbo-ouders natuurlijk ook slim kunnen zijn. Ze gaan er dus van te voren vanuit dat je slechter presteert. En dit terwijl al is bewezen dat kinderen slechter presteren door vooroordelen van docenten (self-fulfilling prophecy).

Uit het boek Communicatie en Organisatie blz. 143 ISBN 9789085241508

Dit boek geeft een handig overzichtje hoe er gekeken wordt naar niet-westerse allochtonen. Alles wat blijkbaar anders is en niet-“blank” wordt in een hokje gestopt. Terwijl de groep niet-westerse allochtonen natuurlijk hartstikke divers is. Kan dat, 92% van de wereldbevolking in één hokje stoppen? Zie je hoe links positief is en rechts negatief? Ik mis aan de linkerkant “minder respect naar ouderen”, “niet gastvrij”, “slechter luisterende kinderen” maar dat vinden we niet leuk en is generaliserend. Het onderwijs is niet het enige wat de westerse cultuur neerzet als ideaal. Kijk naar het nieuws bijvoorbeeld. Zo wordt er in wezen een superioriteitsgevoel voor onze cultuur gecreëerd, terwijl elke cultuur zijn slechte en goede kanten heeft. Dit hoofdstuk gaat o.a. over vooroordelen, maar creëert het juist.

Oké, nu naar de opvattingen in de niet-westerse cultuur. Worden vrouwen echt gestraft wanneer ze seks hebben voor het huwelijk in ALLE niet-westerse culturen? Komt uithuwelijking écht vaak voor in alle niet-westerse culturen? In sommige culturen is de vrouw bijvoorbeeld de baas in huis, en zo kan ik het hele rijtje afgaan. Bovendien, betekent dit dat de streng gereformeerden niet-westers zijn?

Dit plaatje had ik op Twitter gegooid, waar ik de opmerking kreeg: “De nuance staat onder de tabel.” en “Het is juist goed om vooroordelen te bespreken.” Maar dan zal ik je vertellen dat het onderwijs geen aandacht besteedt aan vooroordelen. Ze creëren juist vooroordelen door hun suggestieve vragen en het niet achteraf bespreken daarvan. Ik geef het voorbeeld waar er een ministrelshow werd laten zien op NSJ 2015. Velen zagen dit als educatie maar de context ontbrak. Zonder uitleg is dit een racistische vertoning net zoals de vooroordelen in het boek dat nergens verworpen wordt.

Naamloosz

Zie plaatje hierboven. Dit zijn de verwerkingsopdrachten van het boek. De tabel wordt niet gebruikt om vooroordelen te behandelen, maar om de kenmerken van verschillende culturen weer te geven.

Conclusie

Racisme in het onderwijs is gelukkig niet meer zo zichtbaar als vroeger. Wel moet jij je beseffen dat een hoop Nederlanders opgegroeid en geïndoctrineerd zijn door racistische vooroordelen. Het is naïef om te denken dat je dit er zomaar in een generatie eruit krijgt. Zo lang we het niet bespreekbaar en zichtbaar maken, blijft dit doorgegeven worden aan de volgende generatie. Daarnaast moet er gauw een andere benaming voor “allochtoon” komen. Allochtoon is namelijk een niets-zeggend woord wat een negatieve bijklank heeft gekregen door eenzijdige berichtgeving. Het creëert verdeeldheid en stopt mensen in hokjes. Als je de doll-test hebt bekeken, zul je moeten overwegen of jij dit ook voor je eigen kind wil, of dat jij je kind extra zult voorlichten. Want naar welke school jij je kind ook stuurt, het krijgt vooroordelen met zich mee, geloof me. Remember: sommige mensen hebben het privilege niet om zich niet bezig te houden met racisme. Ga jij je privilege gebruiken en houd jij dit economische, politieke en sociale systeem in stand? Vind jij het wel best dat donkere kinderen vaker onterecht een lager schoolniveau krijgen?

9 gedachtes over “Daar krijg je racistische kindjes van

  1. toen ik de citaten las over de docenten dacht ik bij mezelf: moeten Wij het nu echt hebben van deze sukkels?

    Ik heb een jaar een opleiding gedaan op ROC Leiden centraal voor de horeca met een gemixte klas. Zo had ik Turken,Marokkanen,zuid Afrikanen, Afrikanen, Nederlanders en Polen in mijn klas en verbaasde me geregeld over de “humor” Van verschillende docenten.
    Wat een klootzakken kunnen het zijn.

    Like

  2. Ik herken me erg in de bevindingen van dit stuk. Als kind van een blanke, Nederlandse moeder en een zwarte, antiliaanse vader ben ik voor m’n basisschool docenten. Ik ging gelijk op met andere (blanke) leerlingen in m’n klas, maar kreeg in tegenstelling tot hen een vmbo-t advies in plaats van havo of VWO. Een les die ik kan meegeven is dat ondanks dat er sprake is van de rascisitische benadering van sommige leraren, je moet pakken waar je recht op hebt. Ik heb namelijk, ondanks m’n aangewezen niveau, mn VWO afgemaakt en ben op dit moment bezig met m’n universitaire opleiding. Het kan dus wel!

    Like

  3. Zoals mijn pa zegt:

    ”Jij zal altijd twee keer zo hard je best moeten doen in vergelijking met de Nederlander. Waarom? Omdat, als jij het veld van het leven opkomt, jij al 1-0 achterstaat”

    Like

  4. Wist je trouwes dat je schoonzus m JARENLANG met n White power ketting om liep , heb r nog fotoos van. Hahahahahahahahahahahaa van je fam moet je t hebbe sick fuck! Lkkr je energie uit negativiteit halen , dan is je leven geslaagd he? Als je nadenkt doe jij niks minder als degene die jij zo veroordeeld . How stupid can u be…. Met je ik heb overal verstand van ,behalve van jezelf. Gr. Je spiegel

    Like

Geef een reactie

